Jadłospis na tydzień od DNIA 19.10.2020  DO 23.10.2020   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, RZODKIEWKA, MIX KIEŁKÓW, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM DYNIOWY Z CZERWONĄ SOCZEWICĄ I GRZAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

MAKARON TAGLIATELLE W ŚMIETANOWYM SOSIE Z KURCZAKIEM, SAŁATA LODOWA Z POMIDORKAMI KOKTAJLOWYMI, OGÓRKIEM I KOLOROWĄ PAPRYKĄ I SOSEM VINEGRET, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

KUKURYDZA GOTOWANA, ROGALIK PSZENNY Z MASŁEM, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MUSZELKAMI, BANAN

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY PIECZONY – SOLA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, WARZYWNA NA PARZE Z MASEŁKIEM /KALAFIOR, BROKUŁY, MARCHEWKA/, HERBATA MIĘTOWA

PODWIECZOREK

DOMOWY BUDYŃ Z PŁATKÓW OWSIANYCH /WŁASNY WYRÓB/, WAFEL RYŻOWY ZE SŁONECZNIKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB BALTONOWSKI Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

BARSZCZ CZERWONY Z ZIEMNIAKAMI, ŚLIWKA

DRUGIE DANIE

BITKI WIEPRZOWE W SOSIE WŁASNYM, RYŻ NA SYPKO, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ Z SOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT JABŁKOWO-ARONIOWY

PODWIECZOREK

GRZANKA Z SEREM ŻÓŁTYM, KETCHUP, WINOGRONA JASNE, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI (93% MIĘSA – PIKOK NATURE), KETCHUP, POMIDOR, MIX KIEŁKÓW, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA GROCHOWA, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

PIEROGI LENIWE /WŁASNY WYRÓB/ Z MASEŁKIEM I BUŁKĄ TARTĄ, SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, WINOGRONA JASNE I CIEMNE, MALINY, BRZOSKWINIA/, HERBATA RUMIANKOWA

PODWIECZOREK

KANAPKA /BUŁKA WEKA Z MASŁEM/, PASTA Z AWOKADO I JAJEK, OGÓREK ŚWIEŻY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z TUŃCZYKA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA Z KASZKĄ MANNĄ, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY Z PŁATKAMI KUKURYDZIANYMI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL Z JOGURTU NATURALNEGO I BANANA, BUŁKA GRAHAMKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.