Jadłospis na tydzień od DNIA 0.12.2019  DO 13.12.2019   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB DYNIOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI, KETCHUP, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

RISOTTO Z MIĘSEM WOŁOWO-WIEPRZOWYM, OGÓREK KISZONY, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA WEKA Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY LUB DŻEM TRUSKAWKOWY /ŁOWICZ 100% OWOCÓW/, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-WIEPRZOWY /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK KISZONY, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA SOLFERINO Z FASOLKĄ SZPARAGOWĄ I ZIEMNIAKAMI, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

MAKARON Z WARZYWAMI /BROKUŁY, MARCHEW, KALAFIOR/ Z MIĘSEM INDYCZYM ZAPIEKANY Z SEREM ŻÓŁTYM, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL TRUSKAWKOWY NA KEFIRZE NATURALNYM, KAJZERKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB STAROPOLSKI Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

WIGILIA

BARSZCZ CZERWONY Z PALUCHEM FRANCUSKIM,
PATERA OWOCOWA / MANDARYNKA, JABŁKO, KIWI/

DRUGIE DANIE

WIGILIA

PIEROGI RUSKIE Z MASEŁKIEM /WŁASNY WYRÓB/, MAŚLANKA NATURALNA DO PICIA, KOMPOT Z SUSZONYCH OWOCÓW

PODWIECZOREK

BABKA CYNAMONOWA ŚWIĄTECZNA Z CUKREM PUDREM /WŁASNY WYRÓB/, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA MALINOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z RYŻEM, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

KASZKA JAGLANA NA MLEKU Z MUSEM Z OWOCÓW LESNYCH, BISZKOPTY PODŁUŻNE, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA JAJECZNA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA-KREM DYNIOWY Z GRZANKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

RYBA PIECZONA (SOLA), ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY Z OLIWĄ Z OLIWEK, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

KANAPKA Z SEREM ŻÓŁTYM /CHLEB RAZOWY Z MASŁEM/, RZODKIEWKA, KAWA ZBOŻÓWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.