Jadłospis na tydzień od DNIA 20.01.2020  DO 24.01.2020   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI (PIKOK NATURE), KETCHUP, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA MALINOWA

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK Z KISZONEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

MAKARON KOKARDKI Z SEREM BIAŁYM I POLEWĄ JOGURTOWO-TRUSKAWKOWĄ, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /BUŁKA WEKA Z MASŁEM/ Z JAJKIEM NA TWARDO, RZODKIEWKA, MIX KIEŁKÓW, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB STAROPOLSKI Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, MIX KIEŁKÓW, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MUSZELKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI Z SZYNKI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z BIAŁEJ KAPUSTY Z SOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT WIŚNIOWY

PODWIECZOREK

WANILIOWY RYŻ NA MLEKU Z MUSEM TRUSKAWKOWYM, WAFITKI KUKURYDZIANE, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM Z ZIELONEGO GROSZKU Z GRZANKAMI, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

GULASZ WOŁOWO-WIEPRZOWY W SOSIE WŁASNYM, KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, OGÓREK KISZONY, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, BRZOSKWINIA, KIWI, GRUSZKA, ANANAS/, PALUCH DROŻDŻOWY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB STAROPOLSKI Z MASŁEM, PASTA SEROWO-JAJECZNA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

KRUPNIK WARZYWNY Z KASZĄ PĘCZAK, JABŁKO

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY PIECZONY (SOLA), ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

SEREK A’LA DANIO WANILIOWY /WŁASNY WYRÓB/, KAJZERKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB RAZOWY Z MASŁEM, SZYNKA WIEJSKA, KOLOROWA PAPRYKA, MIX KIEŁKÓW, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA OGÓRKOWA Z ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

RISOTTO Z MIĘSEM Z KURCZAKA I INDYKA Z WARZYWAMI, KOMPOT JABŁKOWO-ARONIOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL BANANOWO-TRUSKAWKOWY NA JOGURCIE NATURALNYM, CHLEB SOJOWY Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.