Jadłospis na tydzień od DNIA 14.10.2019  DO 18.10.2019   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

NALEŚNIKI Z SEREM BIAŁYM /LUB DŻEMEM TRUSKAWKOWYM DO WYBORU/, POLEWA JOGURTOWO-OWOCOWA, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

WEKA Z MASŁEM, SZYNKA DROBIOWA, OGOREK ŚWIEZY, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKA, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ROSÓŁ Z MAKARONEM, WINOGRONA JASNE

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI Z SZYNKI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, FASOLKA SZPARAGOWA ŻÓŁTA Z MASŁEM I BUŁKĄ TARTĄ, KOMPOT ARONIOWO-JABŁKOWY

PODWIECZOREK

PATERA WARZYWNA /MARCHEWKA, OGÓREK ŚWIEŻY, RZODKIEWKA, POMIDORKI KOKTAJLOWE/, CHLEB WIELOZIARNISTY Z MASŁEM I SEREM ŻÓŁTYM, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, PASTA SEROWO-JAJECZNA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA-KREM POMIDOROWO-PAPRYKOWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, BANAN

DRUGIE DANIE

MAKARON KOKARDKI Z KURCZAKIEM I KOLOROWYMI WARZYWAMI /BROKUŁY, MARCHEW, KALAFIOR/, OGÓREK ŚWIEŻY, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL TRUSKAWKOWY NA MAŚLANCE NATURALNEJ, CHAŁKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI (PIKOK NATURE), KETCHUP, KOLOROWA PAPRYKA, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA MALINOWA

ZUPA + OWOC

KRUPNIK WARZYWNY Z KASZĄ PĘCZAK, JABŁKO

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY (SOLA), ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, NAPÓJ MIETOWY

PODWIECZOREK

KASZKA MANNA Z POLEWĄ Z OWOCÓW LEŚNYCH, WAFITKI KUKURYDZIANE, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB SOJOWY Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, OGÓREK ŚWIEŻY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

ZRAZIKI WOŁOWO-WIEPRZOWE W SOSIE POMIDOROWYM, KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, SUROWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHEWKI, JABŁKA I CEBULI Z OLIWĄ Z OLIWEK, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

SEREK WANILIOWY A’LA DANIO /WŁASNY WYRÓB/, BUŁKA MAŁA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.