Jadłospis na tydzień od DNIA 17.01.2022  DO 22.01.2022   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB Z MAKIEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM Z BIAŁYCH WARZYW Z GRZANKĄ, JABŁKO

DRUGIE DANIE

PULPETY DROBIOWE Z INDYKA W SOSIE KOPERKOWYM, RYŻ NA SYPKO, SURÓWKA Z BIAŁEJ KAPUSTY I PORA W SOSIE ŚMIETANOWYM, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

BUDYŃ WANILIOWY Z POLEWĄ TRUSKAWKOWĄ, WAFITKI KUKURYDZIANE, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB BALTONOWSKI Z MASŁEM, BIAŁA KIEŁBASKA PIECZONA /OD MADEJA/, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDORWA Z MAKARONEM, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

PIEROGI LENIWE Z MASEŁKIEM I BUŁKĄ TARTĄ, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, HERBATA RUMIANKOWA

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA – CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, OGÓREK, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

KRUPNIK WARZYWNY Z KASZĄ PĘCZAK, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, FASOLKA SZPARAGOWA ŻÓŁTA I ZIELONA Z MASEŁKIEM, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

MINI KOKARDKI Z POLEWĄ TRUSKAWKOWO-JOGURTOWĄ, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB Z MAKIEM Z MASŁEM, PASTA JAJECZNA, KOLOROWA PAPRYKA, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

BARSZCZ CZERWONY UKRAIŃSKI Z ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

SPAGHETTI Z SOSEM BOLOŃSKIM, OGÓREK KISZONY, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

JOGURT ZOTT NATURALNY, BAKALIE – RODZYNKI, ŻURAWINA, PESTKI SŁONECZNIKA, ORKISZ, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, CHLEB ŻYTNI ZE SŁONECZNIKIEM Z MASŁEM, SZYNKA WIEPRZOWA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ROSÓŁ Z LANYMI KLUSKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY – SOLA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA WIELOWARZYWNA Z SOSEM JOGURTOWYM, HERBATA MIĘTOWA

PODWIECZOREK

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, DŻEM TRUSKAWKOWY /ŁOWICZ 100% OWOCÓW/ LUB MIÓD NATURALNY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Śniadanie:

8:15 GRUPA VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA IV   (SALA)
8:30 GRUPA V    (SALA)
8:35 GRUPA III   (JADALNIA)

8:50 GRUPA I      (JADALNIA)
8:55 GRUPA II     (SALA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
11:10 GRUPA IV  (SALA)
11:10 GRUPA V  (SALA)

11:20 GRUPA III (JADALNIA)
11:20 GRUPA I    (SALA)
11:40 GRUPA  II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
13:10 GRUPA IV  (SALA)
13:10 GRUPA V   (SALA)
13:20 GRUPA III  (JADALNIA)

13:20 GRUPA I     (SALA)
13:40 GRUPA II   (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:00 GRUPA  VI (JADALNIA)
15:10 GRUPA IV  (SALA)
15:10 GRUPA V   (SALA)
15:15 GRUPA III  (JADALNIA)

15:20 GRUPA I    (SALA)
15:30 GRUPA II   (JADALNIA)

Organizacja posiłków.

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.