Jadłospis na tydzień od DNIA 15.10.2018  DO 19.10.2018   

Poniedziałek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM SZPINAKOWY Z JAJKIEM NA TWARDO, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

PULPETY DROBIOWE W SOSIE DYNIOWYM, KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

SZASZŁYK OWOCOWY /JABŁKO, BANAN, WINOGRONA/, CHLEB LNIANY Z MASŁEM, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA Z CYTRYNA

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z RYŻEM, WINOGRONA JASNE

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT JABŁKOWO-ARONIOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL BRZOSKWINIOWY NA MAŚLANCE NATURALNEJ, CHLEB ŻYTNI BEZ DROŻDŻY Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB DYNIOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOKOŁOWA, KETCHUP, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

BARSZCZ CZERWONY UKRAIŃSKI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

PAMPUCHY DROŻDŻOWE /WŁASNY WYRÓB/ Z POLEWĄ SEROWO-ŚMIETANOWO-TRUSKAWKOWĄ, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

KANAPKA WIOSENNA /BUŁKA WEKA Z MASŁEM/ Z SAŁATĄ MASŁOWĄ, PASZTET DROBIOWO-WOŁOWY /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK ŚWIEŻY, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE

BUFET SZWEDZKI – dzieci własnoręcznie przygotowują kanapki

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, SZYNKA DROBIOWA, PATERA WARZYWNA, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM DYNIOWY Z GRZANKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

BURGERY ZE ŚWIEŻEGO DORSZA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

MUS Z KASZKI MANNEJ Z SOSEM TRUSKAWKOWYM, CIASTKA OWSIANE, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z TUŃCZYKA, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK ZE SŁODKIEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

MAKARON PENNE Z SOSEM CARBONARA, OGÓREK ŚWIEŻY, KISIEL OWOCOWY /WŁASNY WYRÓB/

PODWIECZOREK

SEREK WANILIOWY A’LA DANIO /WŁASNY WYRÓB/, PRECEL DROŻDŻOWY, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:10 GRUPA IV, V  (SALA)
11:10 GRUPA VI (JADALNIA)
11:20 GRUPA III  (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA IV, V   (SALA)
13:10 GRUPA III, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA VI (JADALNIA)
15:15 GRUPA IV, V (SALA)
15:20 GRUPA I, II  (JADALNIA)
15:30 GRUPA III  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.