Jadłospis na tydzień od DNIA 25.10.2021  DO 29.10.2021   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB ŻYTNI ZE SŁONECZNIKIEM Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, RZODKIEWKA, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM POMIDOROWO-PAPRYKOWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, JABŁKO

DRUGIE DANIE

GULASZ WIEPRZOWY W SOSIE PIECZENIOWYM, KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, SURÓWKA Z BIAŁEJ KAPUSTY Z ZSOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

SEREK WANILIOWY A’LA DANIO WANILIOWY /WŁASNY WYRÓB/, BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB Z MAKIEM Z MASŁEM, JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA OGÓRKOWA Z ZIEMNIAKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

NALEŚNIKI Z SEREM BIAŁYM /LUB DŻEMEM TRUSKAWKOWYM/, POLEWA TRUSKAWKOWO-JOGURTOWA, HERBATA RUMIANKOWA

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA – CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, SZYNKA DROBIOWA, CZERWONA PAPRYKA, KAWA ZBOŻÓWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ I RZODKIEWKĄ, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

BARSZCZ CZERWONY UKRAIŃSKI Z FASOLKĄ SZPARAGOWĄ, WINOGRONA JASNE

DRUGIE DANIE

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA NA CIEPŁO, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

BUDYŃ ŚMIETANKOWY, MUS TRUSKAWKOWY, WAFLE RYŻOWE ZE SŁONECZNIKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z TUŃCZYKA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

POTRAWKA Z INDYKA Z WARZYWAMI, MAKARON TAGLIATELLE, OGÓREK KISZONY, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

DROŻDŻÓWKA ZE ŚLIWKAMI I KRUSZONKĄ /WŁASNY WYRÓB/, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB BALTONOWSKI Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY, OGÓREK, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA Z KASZKĄ MANNĄ, BANAN

DRUGIE DANIE

BURGERY RYBNE ZE ŚWIEŻEGO DORSZA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY, MARCHEWKI, JABŁKA I CEBULI Z OLIWĄ Z OLIWEK, HERBATA MIĘTOWA

PODWIECZOREK

GALARETKA POZIOMKOWA, JABŁKO, PALUCH MAŚLANY Z SEZAMEM, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Śniadanie:

8:15 GRUPA VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA IV   (SALA)
8:30 GRUPA V    (SALA)
8:35 GRUPA III   (JADALNIA)

8:50 GRUPA I      (JADALNIA)
8:55 GRUPA II     (SALA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
11:10 GRUPA IV  (SALA)
11:10 GRUPA V  (SALA)

11:20 GRUPA III (JADALNIA)
11:20 GRUPA I    (SALA)
11:40 GRUPA  II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
13:10 GRUPA IV  (SALA)
13:10 GRUPA V   (SALA)
13:20 GRUPA III  (JADALNIA)

13:20 GRUPA I     (SALA)
13:40 GRUPA II   (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:00 GRUPA  VI (JADALNIA)
15:10 GRUPA IV  (SALA)
15:10 GRUPA V   (SALA)
15:15 GRUPA III  (JADALNIA)

15:20 GRUPA I    (SALA)
15:30 GRUPA II   (JADALNIA)

Organizacja posiłków.

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.