Jadłospis na tydzień od DNIA 23.07.2018  DO 27.07.2018   

Poniedziałek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, ARBUZ

DRUGIE DANIE

JAJKO SADZONE, ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, MIZERIA Z SOSEM ŚMIETANOWYM, KOMPOT Z CZERWONYCH PORZECZEK

PODWIECZOREK

KOKTAJL LEŚNY /TRUSKAWKI, MALINY, JAGODY/ NA MAŚLANCE NATURALNEJ, CHAŁKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOKOŁOWA NA GORĄCO, KETCHUP, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA OGÓRKOWA Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

MAKARON ŚWIDERKI Z SEREM BIAŁYM, POLEWA TRUSKAWKOWA NA JOGURCIE NATURALNYM, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM/ Z SAŁATĄ LODOWĄ, SZYNKĄ DROBIOWĄ, POMIDOR, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, CHLEB ORKISZOWY ZE SŁONECZNIKIEM, JAJKO NA TWARDO, PAPRYKA CZERWONA, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z SEREM I ZIEMNIAKAMI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, KOMPOT WIŚNIOWY

PODWIECZOREK

TOSTY ZAPIEKANE Z SEREM ŻÓŁTYM, KETCHUP, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE

KULKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, OGÓREK ŚWIEŻY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z RYŻEM, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

KIEŁBASKA PIECZONA ŚLĄSKA Z SOKOŁOWA, ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, OGÓREK MAŁOSOLNY /WŁASNY WYROB/, KOMPOT Z CZERWONYCH PORZECZEK

PODWIECZOREK

JOGURT ZOTT NATURALNY, RÓŻNE BAKALIE /RODZYNKI, PESTKI DYNI, ŻURAWINA, ORKISZ/, PLACEK DROŻDŻOWY Z KRUSZONKĄ, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB ZBÓJECKI Z ZIARNAMI, SZYNKA DĘBOWA, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK Z MŁODEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY (SOLA), KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, WARZYWA NA PARZE /MARCHEWKA, BROKUŁY, KALAFIOR/, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:15 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:45 GRUPA II        (JADALNIA)
8:55 GRUPA I         (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:20 GRUPA III, V  (SALA)
11:20 GRUPA IV, VI (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II     (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA III, V   (SALA)
13:00 GRUPA IV, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:15 GRUPA III, V (SALA)
15:15 GRUPA II, IV (JADALNIA)
15:30 GRUPA I, VI  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.