Jadłospis na tydzień od DNIA 17.02.2020  DO 21.02.2020   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK Z KISZONEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

MAKARON KOKARDKI Z SEREM BIAŁYM I POLEWĄ TRUSKAWKOWO-JOGURTOWĄ, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, OGÓREK ŚWIEŻY, KIEŁKI RZODKIEWKI, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, PASTA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, KOLOROWA PAPRYKA, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA GROCHOWA Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL TRUSKAWKOWY NA KEFIRZE NATURALNYM, PALUCH DROŻDŻOWY, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, RZODKIEWKA, KIEŁKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ROSÓŁ Z MAKARONEM, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA SELEROWA Z SOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT WIŚNIOWY

PODWIECZOREK

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU Z MUSEM JABŁKOWO-CYNAMONOWYM, BISZKOPTY, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

BARSZCZ CZERWONY Z ZIEMNIAKAMI, BANAN

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY (SOLA), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY Z OLIWĄ Z OLIWEK, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

PATERA OWOCOWA /JABŁKO, KIWI, GRUSZKA, MANDARYNKA/, CHLEB FIRMOWY Z MASŁEM, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB STAROPOLSKI Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY /WŁASNY WYRÓB/, KOLOROWA PAPRYKA, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

KLUSKI ŚLĄSKIE Z BOCZKIEM, MIĘSEM I CEBULKĄ, OGÓREK KISZONY, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, DŻEM TRUSKAWKOWY/MIÓD NATURALNY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.