Jadłospis na tydzień od DNIA 10.06.2019  DO 14.06.2019   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM BROKUŁOWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, JABŁKO

DRUGIE DANIE

MAKARON KOKARDKI Z SEREM BIAŁYM, POLEWA JOGURTOWO-TRUSKAWKOWA, KOMPOT Z RABARBAREM

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB STAROPOLSKI Z MASŁEM/ Z SEREM ŻÓŁTYM I SZYNKĄ INDYCZĄ, RZODKIEWKA, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z GWIAZDKAMI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z MŁODEJ KAPUSTY Z SOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

PATERA WARZYWNA /MARCHEWKA, OGÓREK, KALAREPKA, RZODKIEWKA/, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA I TWAROGU PÓŁTŁUSTEGO, POMIDOR, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK Z MŁODEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

RISOTTO Z MIĘSEM INDYCZYM I KIURCZAKIEM Z WARZYWAMI, OGÓREK ŚWIEŻY, LEMONIADA Z CYTRYNĄ, MIĘTĄ I MIODEM

PODWIECZOREK

KOKTAJL TRUSKAWKOWY NA KEFIRZE NATURALNYM, CHAŁKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI JECZMIENNE NA MLEKU, CHLEB DYNIOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI (93% MIĘSA), KETCHUP, OGÓREK, CZERWONA PAPRYKA, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM Z FASOLKI SZPARAGOWEJ ŻÓŁTEJ Z GRZANKAMI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY (SOLA), ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

DESER TRUSKAWKOWY: TRUSKAWKI Z POLEWĄ WANILIOWĄ, KAJZERKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁNOZIARNISTY Z MASŁEM, SZYNKA WIEJSKA, RZODKIEWKA, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z ZACIERKĄ, JABŁKO

DRUGIE DANIE

KIEŁBASKA PIECZONA SOKOŁOWSKA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MIZERIA Z SOSEM ŚMIETANOWYM, KOMPOT Z RABARBAREM

PODWIECZOREK

BUŁKA WEKA Z MASŁEM, DŻEM TRUSKAWKOWY LUB MIÓD NATURALNY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:10 GRUPA IV, V  (SALA)
11:10 GRUPA VI (JADALNIA)
11:20 GRUPA III  (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA IV, V   (SALA)
13:10 GRUPA III, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA VI (JADALNIA)
15:15 GRUPA IV, V (SALA)
15:20 GRUPA I, II  (JADALNIA)
15:30 GRUPA III  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.