Jadłospis na tydzień od DNIA 09.03.2020  DO 13.03.2020   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM BROKUŁOWY Z GRZANKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

ŁAZANKI Z KAPUSTĄ KISZONĄ, CEBULKĄ, KIEŁBASKĄ I BOCZKIEM, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

PATERA WARZYWNA /MARCHEWKA, OGÓREK ŚWIEŻY, KALAREPKA, RZODKIEWKA/, CHLEB SOJOWY Z MASŁEM, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, OGÓREK KISZONY, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA JARZYNOWA Z KASZKĄ MANNĄ, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, BURACZKI NA CIEPŁO, KISIEL OWOCOWY DO PICIA /WŁASNY WYRÓB/

PODWIECZOREK

DESER MLECZNY Z KASZKI JAGLANEJ, MUS Z OWOCÓW LEŚNYCH, WAFITKI ORKISZOWE, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA GROCHOWA Z ZIEMNIAKAMI, BANAN

DRUGIE DANIE

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, OGÓREK KISZONY, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

DOMOWY CHLEB Z SIEMIENIEM LNIANYM /WŁASNY WYRÓB/ Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY LUB POWIDŁA ŚLIWKOWE, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB OKRĄGŁY Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY /WŁASNY WYRÓB/, KOLOROWA PAPARYKA, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z LITERKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

BURGERY RYBNE ZE ŚWIEŻEGO DORSZA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

JOGURT ZOTT NATURALNY, BAKALIE /PESTKI SŁONECZNIKA, PESTKI DYNI, ŻURAWINA, RODZYNKI/, BUŁKA Z DYNIĄ Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA OGÓRKOWA Z ZIEMNIAKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

PAMPUCHY DROŻDŻOWE /WŁASNY WYRÓB/, POLEWA SEROWO-JOGURTOWO-TRUSKAWKOWA, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB GRAHAM Z MASŁEM/, SER ŻÓŁTY, OGÓREK ŚWIEŻY, KAWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.