Jadłospis na tydzień od DNIA 18.02.2019  DO 22.02.2019   

Poniedziałek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MASŁEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM KALAFIOROWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, JABŁKO

DRUGIE DANIE

RISOTTO Z MIĘSEM INDYCZYM I KURCZAKIEM Z WARZYWAM, RYŻ NA SYPKO, OGÓREK KISZONY, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

BUDYŃ WANILIOWY Z SOSEM Z OWOCÓW LEŚNYCH, PALUCHY KUKURYDZIANE, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MASŁEM, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, POMIDOR, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

KRUPNIK WARZYWNY NA ROSOLE Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, BURACZKI NA CIEPŁO, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

MINI KÓŁECZKA /MAKARON LUBELLA/ Z POLEWĄ JOGURTOWO-TRUSKAWKOWĄ, NAPÓJ OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOKOŁOWA (93% MIĘSA), KETCHUP, OGÓREK ŚWIEŻY, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z ZIEMNIAKAMI, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE

ŁAZANKI Z KAPUSTĄ KISZONĄ I BIAŁĄ, KIEŁBASKĄ, BOCZKIEM I CEBULKĄ, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA MAŚLANA Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY LUB DŻEM TRUSKAWKOWY /DO WYBORU/, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE

BUFET SZWEDZKI:

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, KABANOS DROBIOWY /KONSPOL NATURA/, PATERA WARZYWNA, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM NITKI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

BURGERY RYBNE ZE ŚWIEŻEGO DORSZA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB ŻYTNI BEZ DROŻDŻY Z MASŁEM/, SAŁATA MASŁOWA, SZYNKA DROBIOWA, RZODKIEWKA, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA SEROWO-JAJECZNA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM FASOLOWY, BANAN

DRUGIE DANIE

PIEROGI LENIWE Z MASŁEM /WŁASNY WYRÓB/, SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, GRUSZKA, BRZOSKWINIA, ANANAS, KIWI/, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

JOGURT NATURALNY, BAKALIE /RODZYNKI, ŻURAWINA, PESTKI DYNI, SŁONECZNIK/, CHLEB IG Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:10 GRUPA IV, V  (SALA)
11:10 GRUPA VI (JADALNIA)
11:20 GRUPA III  (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA IV, V   (SALA)
13:10 GRUPA III, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA VI (JADALNIA)
15:15 GRUPA IV, V (SALA)
15:20 GRUPA I, II  (JADALNIA)
15:30 GRUPA III  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.