Jadłospis na tydzień od DNIA 15.04.2019  DO 19.04.2019   

Poniedziałek

ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, SZYNKA WIEPRZOWA Z KRAKUSA, KOLOROWA PAPRYKA, MIX KIEŁKÓW, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z SEREM I ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

SPAGHETTI Z MIĘSNYM SOSEM BOLOŃSKIM, OGÓREK ŚWIEŻY, LEMONIADA Z CYTRYNĄ, MIODEM I MIĘTĄ

PODWIECZOREK

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, SEREK WANILIOWY A’LA DANIO /WŁASNY WYRÓB/, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA Z KASZKĄ MANNĄ, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI Z SZYNKI, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z KISZONEJ KAPUSTY Z OLIWĄ Z OLIWEK, KOMPOT JABŁKOWO-ARONIOWY

PODWIECZOREK

BUDYŃ ŚMIETANKOWY, POLEWA TRUSKAWKOWA, PODŁUŻNE BISZKOPTY, NAPÓJ OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOKOŁOWA, OGÓREK ŚWIEŻY, MIX KIEŁKÓW, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ŚNIADANIE WIELKANOCNE

ŻUREK Z BIAŁĄ KIEŁBASKĄ, JAJKIEM NA TWARDO I ZIEMNIAKAMI, PATERA OWOCOWA /BANAN, GRUSZKA, BRZOSKWINIA/

DRUGIE DANIE

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, SURÓWKA Z MARCHEWKI I JABŁKA, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

BABKA PIASKOWA WIELKANOCNA Z CUKREM PUDREM /WŁASNY WYRÓB/, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, JABŁKO

DRUGIE DANIE

PALUSZKI RYBNE ZE ŚWIEŻEGO DORSZA /WŁASNY WYRÓB/, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA WIELOWARZYWNA Z SOSEM JOGURTOWYM, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

KOKTAJL Z OWOCÓW LEŚNYCH NA MAŚLANCE NATURALNEJ, CHAŁKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM Z FASOLKI SZPARAGOWEJ ZIELONEJ Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, GRUSZKA

DRUGIE DANIE

PAMPUCHY DROŻDŻOWE /WŁASNY WYRÓB/, POLEWA SEROWO-JOGURTOWO-TRUSKAWKOWA, KOMPOT ŚLIWKOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB FIRMOWY Z MASŁEM/, SAŁATA LODOWA, SER ŻÓŁTY, RZODKIEWKA, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:10 GRUPA IV, V  (SALA)
11:10 GRUPA VI (JADALNIA)
11:20 GRUPA III  (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA IV, V   (SALA)
13:10 GRUPA III, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA VI (JADALNIA)
15:15 GRUPA IV, V (SALA)
15:20 GRUPA I, II  (JADALNIA)
15:30 GRUPA III  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.