Jadłospis na tydzień od DNIA 06.07.2020  DO 10.07.2020   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, ARBUZ

DRUGIE DANIE

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY, ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, SAŁATKA Z POMIDORÓW Z SOSEM ŚMIETANOWYM, KOMPOT Z CZERWONYCH PORZECZEK

PODWIECZOREK

MUS Z KASZKI JAGLANEJ NA MLEKU Z SOSEM TRUSKAWKOWYM, WAFELKI ŚMIETANKOWE, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB Z POSYPKĄ Z MASŁEM, PASTA SEROWO-JAJECZNA, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM SZCZAWIOWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, BANAN

DRUGIE DANIE

GULASZ Z INDYKA, KASZA JĘCZMIENNA, OGÓREK ŚWIEŻY, LEMONIADA Z CYTRYNĄ I MIODEM

PODWIECZOREK

BISZKOPT Z TRUSKAWKAMI /WŁASNY WYRÓB/, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Środa
ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, CHLEB PEŁNOZIARNISTY Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY /WŁASNY WYRÓB/, KOLOROWA PAPRYKA, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA Z KASZKĄ MANNĄ, ARBUZ

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY (SOLA), ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, SAŁATA LODOWA Z POMIDORKAMI KOKTAJLOWYMI, KOLOROWĄ PAPRYKĄ, OGORKIEM I SOSEM VINEGRET, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK

DESER MLECZNO-OWOCOWY /TRUSKAWKI Z SOSEM WANILIOWYM/, WEKA Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek
ŚNIADANIE

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB DYNIOWY Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, OGÓREK, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA SOLFERINO Z FASOLKĄ SZPARAGOWĄ I ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

GOŁĄBKI Z MŁODEJ KAPUŚCIE, RYŻEM, KASZĄ GRYCZANĄ I MIĘSEM, SOS POMIDOROWY, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY LUB DŻEM TRUSKAWKOWY, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB FIRMOWY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI (PIKOK NATURE), KETCHUP, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA OGÓRKOWA Z ZIEMNIAKAMI, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

PAMPUCHY DROŻDŻOWE /WŁASNY WYRÓB/ Z POLEWĄ JOGURTOWO-TRUSKAWKOWĄ, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA /CHLEB WIELOZIARNISTY Z MASŁEM/, SER ŻÓŁTY, OGÓREK, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:20 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:35 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:55 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA V  (JADALNIA)
11:00 GRUPA VI (SALA)
11:20 GRUPA III, IV (JADALNIA)
11:40 GRUPA I, II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA V   (JADALNIA)
13:00 GRUPA VI  (SALA)
13:20 GRUPA III, IV      (JADALNIA)

13:40 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:10 GRUPA III, VI (SALA)
15:20 GRUPA IV, V (JADALNIA)
15:35 GRUPA I, II  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.