Jadłospis na tydzień od DNIA 23.05.2022  DO 27.05.2022   

Poniedziałek
ŚNIADANIE

JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, CHLEB ŻYTNI ZE SŁONECZNIKIEM Z MASŁEM, PLASTERKI OGÓRKA, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, HERBATA MALINOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM MARCHEWKOWY Z CZERWONĄ SOCZEWICĄ I GROSZKIEM PTYSIOWYM, JABŁKO

DRUGIE DANIE

ŁAZANKI Z MŁODĄ KAPUSTĄ, KIEŁBASKĄ DROBIOWĄ WYSOKOGATUNKOWĄ, CEBULĄ, POMIDORAMI I KOPERKIEM, HERBATA MIĘTOWA

PODWIECZOREK

KOKTAJL WARZYWNO-OWOCOWY NA KEFIRZE NATURALNYM /BANAN, SZPINAK, TRUSKAWKI/, ROGALIK PSZENNY Z MASŁEM, WODA MINERALNA

Wtorek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, LEKKA CZARNA HERBATA Z CYRTYNĄ

ZUPA + OWOC

ROSÓŁ Z MAKARONEM NITKI I NATKĄ PIETRUSZKI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

KOTLET GÓRSKI Z SZYNKI W PANIERCE Z PŁATKÓW OWSIANYCH, ZIEMNIAKI PUREE Z KOPERKIEM, MIZERIA Z SOSEM ŚMIETANOWYM, KOMPOT JABŁKOWO-PORZECZKOWY

PODWIECZOREK

BUDYŃ CZEKOLADOWY, MUS BRZOSKWINIOWY, WAFITKI KUKURYDZIANE, HERBATA ROIBOS

Środa
ŚNIADANIE

KASZKA MANNA NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASTA RYBNA Z WĘDZONEGO ŁOSOSIA, POMIDOR, MIX KIEŁKÓW, HERBATA MALINOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM SZCZAWIOWO-SZPINAKOWY Z ZIEMNIAKAMI I NATKĄ PIETRUSZKI, BANAN

DRUGIE DANIE

PULPETY DROBIOWE Z KURCZAKA W SOSIE KOPERKOWYM, KASZA JĘCZMIENNO-GRYCZANA, SURÓWKA Z MŁODEJ KAPUSTY Z SOSEM VINEGRET, KOMPOT Z RABARBARU

PODWIECZOREK

SŁUPKI KOLOROWYCH WARZYW – MARCHEWKA, OGÓREK, KALAREPKA, CZERWONA PAPRYKA, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, KAKAO, SOK JABŁKOWO-WIŚNIOWY TŁOCZONY NA ZIMNO

Czwartek
ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, BIAŁA KIEŁBASKA PIECZONA, KETCHUP, CHLEB Z MAKIEM Z MASŁEM, PLASTERKI OGÓRKA, SZCZYPIOREK, HERBATA ROIBOS

ZUPA + OWOC

ZUPA POMIDOROWA Z RYŻEM I KOPERKIEM, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

PIEROGI LENIWE Z TWAROGIEM I BUŁECZKĄ TARTĄ, SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, GRUSZKA, BRZOSKWINIA, ANANAS, TRUSKAWKI/, LEMONIADA Z CYTRYNĄ I MIĘTĄ

PODWIECZOREK

WIOSENNA KANAPKA – CHLEB RAZOWY Z MASŁEM, SAŁATA MASŁOWA, SER ŻÓŁTY, RZODKIEWKA, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, SOK JABŁKOWY TŁOCZONY NA ZIMNO

Piątek
ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB ŻYTNI WIELOZIARNISTY Z MASŁEM, PASZTET WOŁOWO-DROBIOWY Z WARZYWAMI /WŁASNY WYRÓB/, POMIDOR, MIX KIEŁKÓW, LEKKA CZARNA HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA KOPERKOWA Z MAKARONEM MUSZELKI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

FILET RYBNY PIECZONY – SOLA, ZIEMNIAKI PUREE Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z OGÓRKA KISZONEGO, CEBULI, KOLOROWEJ PAPRYKI Z OLIWĄ Z OLIWEK, HERBATA RUMIANKOWA

PODWIECZOREK

DOMOWY KISIEL TRUSKAWKOWY, BUŁKA MAŚLANA Z MASŁEM, MLEKO, WODA MINERALNA

Śniadanie:

8:15 GRUPA VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA IV   (SALA)
8:30 GRUPA V    (SALA)
8:35 GRUPA III   (JADALNIA)

8:50 GRUPA I      (JADALNIA)
8:55 GRUPA II     (SALA)

Zupa + owoc:

11:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
11:10 GRUPA IV  (SALA)
11:10 GRUPA V  (SALA)

11:20 GRUPA III (JADALNIA)
11:20 GRUPA I    (SALA)
11:40 GRUPA  II  (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA VI  (JADALNIA)
13:10 GRUPA IV  (SALA)
13:10 GRUPA V   (SALA)
13:20 GRUPA III  (JADALNIA)

13:20 GRUPA I     (SALA)
13:40 GRUPA II   (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:00 GRUPA  VI (JADALNIA)
15:10 GRUPA IV  (SALA)
15:10 GRUPA V   (SALA)
15:15 GRUPA III  (JADALNIA)

15:20 GRUPA I    (SALA)
15:30 GRUPA II   (JADALNIA)

Organizacja posiłków.

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.