Jadłospis na tydzień od DNIA 16.04.2018  DO 20.04.2018   

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZKA MANNA NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC:

ZUPA – KREM BROKUŁOWY Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE:

ŁAZANKI Z BIAŁĄ KAPUSTĄ, CEBULKĄ, KIEŁBASKĄ I BOCZKIEM, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK:

SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, BRZODSKWINIA, ANANAS, KIWI/, CHLEB LNIANY Z MASŁEM, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ROSÓŁ Z MAKARONEM, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT WIELOOWOCOWY /4 SKŁADNIKI/

PODWIECZOREK:

ZAPIEKANKA Z SEREM MOZZARELLĄ KETCHUP, KISIEL OWOCOWY DO PICIA

Środa

ŚNIADANIE:

BUFET SZWEDZKI:
MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, TWARÓG PÓŁTŁUSTY, SZYNKA WIEJSKA, KABANOSY Z KURCZAKA Z KONSPOLU, PATERA WARZYWNA, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC:

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z SEREM I ZIEMNIAKAMI, BANAN

DRUGIE DANIE:

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, SAŁATA LODOWA Z POMIDORKAMI, OGÓRKIEM, PAPRYKĄ KOLOROWĄ I SOSEM VINEGRET, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK:

BUDYŃ Z PŁATKÓW OWSIANYCH /WŁASNY WYRÓB/, MUS TRUSKAWKOWY, BISZKOPTY OKRĄGŁE, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE:

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA SEROWO-JAJECZNA, KIEŁKI RZODKIEWKI, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ZUPA KRUPNIK Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

KLUSKI ŚLĄSKIE /WŁASNY WYRÓB/ Z GULASZEM INDYCZYM, OGÓREK KISZONY, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK:

SMOOTHIE BANANOWO-GRUSZKOWE, CHAŁKA DROŻDŻOWA Z DODATKIEM MASŁA, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE:

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOSKOŁOWA, KETCHUP, SZCZYPIOREK, PAPRYKA CZERWONA, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC:

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, GRUSZKA

DRUGIE DANIE:

RYBA PIECZONA – SOLA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA WIOSENNA Z SOSEM JOGURTOWYM, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK:

BUŁKA KAJZERKA Z MASŁEM, SAŁATA LODOWA, DOMOWY PASZTET /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK KISZONY, KIEŁKI RZODKIEWKI, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:15 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:45 GRUPA II        (JADALNIA)
8:55 GRUPA I         (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:20 GRUPA III, V  (SALA)
11:20 GRUPA IV, VI (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II     (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA III, V   (SALA)
13:00 GRUPA IV, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:15 GRUPA III, V (SALA)
15:15 GRUPA II, IV (JADALNIA)
15:30 GRUPA I, VI  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.