Jadłospis na tydzień od DNIA 18.06.2018  DO 22.06.2018   

Poniedziałek

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB GRAHAM Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI Z SOKOŁOWA, RZODKIEWKA, MIX SAŁAT, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ZUPA – KREM Z CUKINII Z GRZANKAMI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

ZAPIEKANKA MAKARONOWA (PENNE) Z BOCZKIEM, MIĘSEM, POMIDORAMI, PAPRYKĄ KOLOROWĄ, BAZYLIĄ Z SEREM ŻÓŁTYM, OGÓREK ŚWIEŻY, KOMPOT Z RABARBARU

PODWIECZOREK

MUS Z KASZKI MANNEJ NA MLEKU Z POLEWĄ ZE ŚWIEŻYCH TRUSKAWEK, PODPŁOMYKI BEZ CUKRU, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE

PŁATKI JĘCZMIENNE NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ I SZCZYPIORKIEM, POMIDOR, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA KALAFIOROWA NA ROSOLE Z KASZKĄ JAGLANĄ, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, BURACZKI NA CIEPŁO, KOMPOT TRUSKAWKOWY

PODWIECZOREK

SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, TRUSKAWKI, ARBUZ, BORÓWKI, BRZOSKWINIA/, CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, PASTA KAPITANA NEMO Z ŁOSOSIA, OGÓREK ŚWIEŻY, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC

ŻUREK Z BIAŁĄ KIEŁBASKĄ, JAJKIEM I ZIEMNIAKAMI, ARBUZ

DRUGIE DANIE

NALEŚNIKI (Z DODATKIEM MĄKI PEŁNOZIARNISTEJ) Z SEREM BIAŁYM LUB DŻEMEM TRUSKAWKOWYM (ŁOWICZ 100% OWOCÓW), POLEWA NA JOGURCIE NATURALNYM ZE ŚWIEŻYCH TRUSKAWEK, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK

BUŁKA ORKISZOWA Z MASŁEM, SAŁATĄ LODOWĄ I SZYNKĄ DROBIOWĄ, RZODKIEWKA, KAWA ZBOŻOWA NA MLEKU, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, JAJKO NA TWARDO, PAPRYKA CZERWONA, SZCZYPIOREK, HERBATA ZIOŁOWA

ZUPA + OWOC

ZUPA ZE ŚWIEŻYCH POMIDORÓW Z GWIAZDKAMI, TRUSKAWKI

DRUGIE DANIE

PIECZEŃ Z SZYNKI W SOSIE WŁASNYM ZIEMNIAKI MŁODE Z KOPERKIEM, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ Z VINEGRET, KOMPOT Z RABARBRAU I CZERWONYCH PORZECZEK

PODWIECZOREK

TOSTY ZAPIEKANE Z SEREM ŻÓŁTYM, KETCHUP, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, SZYNKA WIEJSKA, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC

KAPUŚNIAK Z MŁODEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE

UDKO Z KURCZAKA PIECZONE, RYŻ NA SYPKO, SAŁATKA Z POMIDORÓW I CEBULKI Z SOSEM ŚMIETANOWYM, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK

PLACEK DROŻDŻOWY Z KRUSZONKĄ, GALARETKA OWOCOWA Z TRUSKAWKAMI, MLEKO, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:15 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:45 GRUPA II        (JADALNIA)
8:55 GRUPA I         (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:20 GRUPA III, V  (SALA)
11:20 GRUPA IV, VI (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II     (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA III, V   (SALA)
13:00 GRUPA IV, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:15 GRUPA III, V (SALA)
15:15 GRUPA II, IV (JADALNIA)
15:30 GRUPA I, VI  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.