Jadłospis na tydzień od DNIA 13.11.2017  DO 17.11.2017  

PONIEDZIAŁEK

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC:

KAPUŚNIAK ZE SŁODKIEJ KAPUSTY Z ZIEMNIAKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

MAKARON TAGLIATELLE W KREMOWYM SOSIE Z MIĘSEM INDYCZYM, SURÓWKA POROWA, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK:

PIZZA Z SOSEM POMIDOROWYM, SZYNKĄ I SEREM ŻÓŁTYM, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

WTOREK

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PASZTET DROBIOWO-WOŁOWY /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK KISZONY, SZCZYPIOREK, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ZUPA POMIDOROWA Z RYŻEM, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE:

PIEROGI LENIWE Z SERA TWAROGOWEGO I ZIEMNIAKÓW POLANE MASEŁKIEM, SAŁATKA OWOCOWA /JABŁKO, ANANAS, BRZOSKWINIA, WINOGRONA/, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK:

JOGURT ACTIMEL, BANAN, CIASTKA KRUCHE, NAPÓJ OWOCOWY

ŚRODA

ŚNIADANIE:

MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC:

ZUPA – KREM DYNIOWY Z GRZANKAMI,
WINOGRONA

DRUGIE DANIE:

KOTLET MIELONY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, BURACZKI NA CIEPŁO, KOMPOT JABŁKOWO-BRZOSKWINIOWY

PODWIECZOREK:

WANILIOWY RYŻ NA MLEKU Z MUSEM JABŁKOWO-CYNAMONOWYM, CHRUPKI KUKURYDZIANE, NAPÓJ OWOCOWY

CZWARTEK

ŚNIADANIE:

RINGI MIODOWE Z MLEKIEM, CHLEB ŻYTNI Z MASŁEM, JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, RZODKIEWKA, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z SEREM I ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA

DRUGIE DANIE:

GOŁĄBKI Z FARSZEM MIĘSNYM, KASZĄ GRYCZANĄ I RYŻEM, SOS POMIDOROWY, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK:

BUŁKA MAŚLANA Z MASŁEM, MIÓD NATURALNY LUB DŻEM TRUSKAWKOWY /DO WYBORU/, KAKAO, NAPÓJ OWOCOWY

PIĄTEK

ŚNIADANIE:

PŁATKI JAGLANE NA MLEKU, CHLEB ORKISZOWY Z MASŁEM, SZYNKA DROBIOWA, POMIDOR, SZCZYPIOREK, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC:

ZUPA – KREM Z FASOLKI SZPARAGOWEJ ŻÓŁTEJ Z GROSZKIEM PTYSIOWYM, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

BURGERY RYBNE ZE ŚWIEŻEGO DORSZA, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SAŁATA LODOWA Z KUKURYDZĄ, PAPRYKĄ, OGÓRKIEM I POMIDORKAMI Z SOSEM VINEGRET, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK:

PASTA WARZYWNA Z AWOKADO, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, PAPRYKA CZERWONA, SZCZYPIOREK, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:15 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:45 GRUPA II        (JADALNIA)
8:55 GRUPA I         (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:20 GRUPA III, V  (SALA)
11:20 GRUPA IV, VI (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II     (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA III, V   (SALA)
13:00 GRUPA IV, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:15 GRUPA III, V (SALA)
15:15 GRUPA II, IV (JADALNIA)
15:30 GRUPA I, VI  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

 

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

 

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.