Jadłospis na tydzień od DNIA 22.01.2018  DO 26.01.2018   

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, CHLEB PEŁEN ZIAREN Z MASŁEM, JAJECZNICA ZE SZCZYPIORKIEM, RZODKIEWKA, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ZUPA POMIDOROWA Z MAKARONEM, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

KOTLET SCHABOWY PANIEROWANY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, MARCHEWKA Z GROSZKIEM NA CIEPŁO, KOMPOT WIELOOWOCOWY

PODWIECZOREK:

DESER MLECZNY Z BANANEM, BUŁKA FITNESS ŻYTNIA, NAPÓJ OWOCOWY

Wtorek

ŚNIADANIE:

PŁATKI RYŻOWE NA MLEKU, CHLEB WIELOZIARNISTY Z MASŁEM, PARÓWKA Z SZYNKI NA GORĄCO, KETCHUP, OGÓREK KISZONY, KIEŁKI RZODKIEWKI, HERBATA OWOCOWA

ZUPA + OWOC:

ŻUREK Z BIAŁĄ KIEŁBASKĄ, ZIEMNIAKAMI I JAJKIEM, MANDARYNKA

DRUGIE DANIE:

MAKARON ŚWIDERKI Z SEREM BIAŁYM I POLEWĄ TRUSKAWKOWĄ NA JOGURCIE NATURALNYM, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK:

ZAPIEKANKA Z SEREM ŻÓŁTYM I SZYNKĄ DROBIOWĄ, KISIEL OWOCOWY DO PICIA /WŁASNY WYRÓB/

Środa

ŚNIADANIE:

BUFET SZWEDZKI:
MUSZELKI CZEKOLADOWE Z MLEKIEM, CHLEB WIEJSKI Z MASŁEM, SER ŻÓŁTY, TWARÓG PÓŁTŁUSTY, SZYNKA WIEJSKA, PASZTET DROBIOWO-WOŁOWY, PATERA WARZYWNA, HERBATA Z CYTRYNĄ

ZUPA + OWOC:

ZUPA – KREM SELEROWY Z GRZANKAMI, JABŁKO

DRUGIE DANIE:

FILET RYBNY (SOLA), ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, WARZYWA NA PARZE /MARCHEWKA, KALAFIOR, BROKUŁY/, NAPÓJ MIĘTOWY

PODWIECZOREK:

BUDYŃ WANILIOWY Z MUSEM MALINOWYM, BISZKOPTY, NAPÓJ OWOCOWY

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM, BUŁKA WEKA Z MASŁEM, TWAROŻEK ZE ŚMIETANĄ, SZCZYPIORKIEM I RZODKIEWKĄ, HERBATA Z OWOCÓW LEŚNYCH

ZUPA + OWOC:

ZUPA NEAPOLITAŃSKA Z ZIEMNIAKAMI, GRUSZKA
DRUGIE DANIE:

GOŁĄBKI W BIAŁEJ KAPUŚCIE Z RYŻEM, KASZĄ GRYCZANĄ I MIĘSEM WOŁOWO-WIEPRZOWYM, SOS POMIDOROWY, NAPÓJ ZIOŁOWY

PODWIECZOREK:

KOKTAJL NA KEFIRZE NATURALNYM Z OWOCÓW LEŚNYCH, ROGAL PSZENNY Z MASŁEM, NAPÓJ OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU, CHLEB SŁONECZNIKOWY Z MASŁEM, POLĘDWICA SOPOCKA, PAPRYKA CZERWONA, MIX SAŁAT, HERBATA OWOCOWA
ZUPA + OWOC:

ZUPA KALAFIOROWA Z KASZKĄ MANNĄ, MARCHEWKA

DRUGIE DANIE:

MEDALION DROBIOWY, ZIEMNIAKI Z KOPERKIEM, SURÓWKA WIELOWARZYWNA Z SOSEM JOGURTOWYM, KOMPOT JABŁKOWO-CYNAMONOWY

PODWIECZOREK:

WIOSENNA KANAPKA Z SAŁATĄ MASŁOWĄ I PASZTETEM WOŁOWO-DROBIOWYM /WŁASNY WYRÓB/, OGÓREK KISZONY, KAWA ZBOŻOWA Z MLEKIEM, NAPÓJ OWOCOWY

Organizacja posiłków.

Śniadanie:

8:15 GRUPA V, VI   (JADALNIA)
8:30 GRUPA III, IV (JADALNIA)
8:45 GRUPA II        (JADALNIA)
8:55 GRUPA I         (JADALNIA)

Zupa + owoc:

11:20 GRUPA III, V  (SALA)
11:20 GRUPA IV, VI (JADALNIA)
11:35 GRUPA I, II     (JADALNIA)

Drugie danie:

13:00 GRUPA III, V   (SALA)
13:00 GRUPA IV, VI  (JADALNIA)
13:30 GRUPA I, II      (JADALNIA)

Podwieczorek:

15:15 GRUPA III, V (SALA)
15:15 GRUPA II, IV (JADALNIA)
15:30 GRUPA I, VI  (JADALNIA)

KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH U DZIECI

Aby dziecko wyrobiło sobie dobre nawyki żywieniowe powinniśmy:

  • Dbać o zdrowe odżywianie, gdyż dziecko chętnie naśladuje osoby dla niego ważne. Warto to wykorzystać i nauczyć swoją pociechę zasad zdrowego odżywiania;
  • Zadbać o ograniczanie słodkich napojów. Przyzwyczajać dziecko do smaku wody mineralnej.
  • Pamiętać, aby na stole nie zabrakło zdrowych przekąsek w postaci warzyw, owoców i orzechów, które posiadają szereg cennych składników odżywczych.
  • Nie zmuszać dziecka do jedzenia i pozwolić mu na decydowanie o ilości spożywanych pokarmów. Dziecko instynktownie wyczuwa, jaka porcja wystarczy mu do zaspokojenia głodu.
  • Dziecko, które musi zjeść więcej, przestaje kontrolować swoje potrzeby i w przyszłości może mieć nadwagę.
    Pamiętać, aby jadłospis dziecka był urozmaicony. Z owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, nabiału, chudego mięsa i ryb można przygotować wiele dań. Należy ograniczać sól i cukier.
  • Gdy zauważymy, że dziecko najchętniej jadłoby ciągle to samo i nie chce spróbować innych produktów, nie należy wpadać w panikę. Należy uszanować upodobania dziecka i odczekać kilka dni. Istnieje duża szansa na to, że po kilku dniach jedzenia tego samego maluch chętnie spróbuje innych potraw.
  • Nie powinno się kierować własnymi upodobaniami smakowymi, gdyż nie wiadomo, które produkty i dania nie będą smakowały dziecku.
  • Warto starać się włączyć dziecko do zabawy w kuchni i wspólnego rodzinnego gotowania.